Poradnik

Nie zgadzaliśmy się z tym jak wyglądają platformy edukacyjne i wykonaliśmy takie które wyglądają jak markowe serwisy VOD.

Uważnie słuchaliśmy użytkowników i wdrażaliśmy tylko to co mówili. Nic mniej nic więcej!

Wyprodukowaliśmy więcej kursów niż sami sądziliśmy, że wyprodukujemy kiedykolwiek.

Nazywam się Maciej Czerniawski. Od lat zajmuję się budową profesjonalnych platform do edukacji cyfrowej.

Dziś jako jedyny producent w Europie dostarczamy 4 rodzaje platform edukacyjnych z których każda dedykowana jest innemu rynkowi.

  • e-LEA University – dla edukacji akademickiej i w szkołach średnich.
  • e-LEA Enterprise – dla przedsiębiorstw
  • e-LEA SELL – platforma typu white label dla firm sprzedających kursy
  • e-LEA OPEN – platforma otwarta dla tysięcy autorów i milionów odbiorców. Wystartowaliśmy na wakacje 2023 tak więc na miliony jeszcze chwile poczekamy.

To co nas wyróżnia to ślepa wiara w to, że to nasze platformy są dla naszych klientów a nie odwrotnie. Wierzymy, że funkcje platform powinnny być budowane zgodnie z oczekiwaniami klientów. Platformy mają pomagać a nie przeszkadzać czy zastępować.

Naszą misją jest dostarczenie wiedzy i narzędzi edukacyjnych dla każdego niezależnie od statusu społecznego, pochodzenia czy statusu majątkowego.

Osiągniemy ten cel – dzięki ekosystemowi platform edukacyjnych opartych o stworzoną przez naszą firmę Technologię e-LEA oraz współpracy z Partnerami oraz ekspertami edukacji.

Jak zapewne dostrzegasz naszym celem jest udostępnienie tak przyjaznych narzędzi jak to tylko możliwe. Jednak same narzędzie nie wystarczą. Trzeba jeszcze zadbać o materiały edukacyjne które będą wykonane z dużą dbałością o zawartość merytoryczną, czytelność, przystępność i estetykę. W przyladku przedsiębiorstw dostarczamy – metodyka który zadba aby sktecznośc nauczania była na najwyższym poziomie. Jesteśmy w stanie zagwarantować wyniki Nazwaliśmy to “nadaniem ludzkich cech edukacji cyfrowej”.

Wspominałem o przyjaznych narzędziach i nie są to tylko słowa. Proszę spróbuj przez choćby chwilę doświadczyć uczucia “magii” towarzyszącej czytelności i intuicyjności interfejsu platformy uruchomionej w technologii e-LEA. Niezależnie czy jest to aplikacja mobilna czy wersja na przeglądarkę każdego urządzenia smart czy komputer. ****Każda forma edukacji jest budowana przez ludzi i ma służyć i spełniać oczekiwania osób uczących się.. Dlatego kiedy tworzyliśmy nasze rozwiązania to bardzo uważnie słuchaliśmy osób które miały większe doświadczenie w edukacji od nas. To właśnie nasi rozmówcy powiedzieli czego oczekują od platformy.

Cały czas jesteśmy otwarci na uwagi oraz podpowiedzi co zrobić jeszcze lepiej. Jeśli mnie spytasz czy platforma oparta o technologię e-LEA jest doskonała? To oczywiście odpowiem, że nie ma doskonałych rozwiązań i nasza platforma nie jest wyjątkiem. Jest jednak tworzona tak aby spełniała w największym stopniu oczekiwania intuicyjności obsługi zarówno przez autorów publikujących materiały edukacyjne jak i użytkowników podejmujących naukę. Strona Poradnika ma za zadanie odpowiedzieć na pytanie jak systemowo podejść do edukacji w organizacjach takich jak uczelnie, firmy, instytucje i szkoły.

Dzięki technologii e-LEA jesteśmy w stanie wspierać każdą organizację dla której edukacja jest ważna.

Dla uczelni uruchamiany intuicyjne, nowoczesne platformy edukacyjne (LMS) spełniające – co ważne – wszystkie wymogi prawne stawiane edukacji zdalnej. Wykłady na żywo w postaci tzw. wirtualnej klasy, materiały video, audio, graficzne, egzaminy, quizy są dostępne 24h na każdym urządzeniu. Uznajemy, że naszym zadaniem jest zadbanie o to aby proces nauki z wykorzystaniem platformy opartej na Technologii  e-LEA był przyjazny – tak bardzo – jak to tylko możliwe. Dzięki przyjazności rozwiązania studenci chętniej o ponad 60% (wg elearningindustry.com) zaglądają do materiałów edukacyjnych. Dajemy również narzędzia do zdobywania większej ilości studentów czy generowania dochodów dodatkowych dla uczelni i autorów poprzez dystrybucję materiałów poza uczelnię. O tym chętnie wypowiem się przy okazji indywidualnych konsultacji do których Ciebie zapraszam.

Przedsiębiorstwa oczekują edukacji wewnętrznej dotyczącej poprawności realizacji procesów firmowych czy produktowych oraz rozszerzonej edukacji dotyczącej kompetencji miękkich. Dzięki wsparciu w realizacji szkoleń wewnętrznych i dotyczących kompetencji twardych oraz dostarczenie platformy sprawnie odpowiadamy na potrzeby naszych klientów. Wynikiem współpracy z ekspertami w dziedzinach kompetencji miękkich jesteśmy w stanie dostarczyć również szkolenia przygotowane przez czołowych trenerów w kraju.

Przedsiębiorstwa oczekują także twardych danych. Poza faktem, że platforma jest używana z powodzeniem przez uczelnie to posiada więcej zaawansowanych funkcji edukacyjnych niż te których oczekują przedsiębiorstwa. To tylko może pomóc w podjęciu pozytywnej decyzji wdrożenia platformy opartej o technologię e-LEA..  Twarde dane są wynikiem kalkulacji ekonomicznych wykonywane wraz z naszymi klientami. Pokazują one, że gdyby edukacja cyfrowa była zastosowana w zaledwie 75% projektów szkoleniowych to oszczędności budżetowe powinny wynieść ponad 50% inwestowanych kwot w szkolenia i rozwój pracowników. Dla firmy zatrudniającej 1000 osób oszczędności mogą sięgnąć od 300 tys zł do ponad 1 mln zł rocznie.

Jeszcze kilka ciekawostek:

Od 2010 ilość pracowników zmieniających swojego pracodawcę ze względu na brak możliwości rozwoju kompetencji zwiększył się o 170% a 55% osób zarządzających przedsiębiorstwami twierdzi, że poprzez brak wiedzy zespołu wprowadzanie innowacji w firmie będzie niemożliwe. (wg elearningindustry.com).

Badania przeprowadzone przez ASTD Amerykańskiego Stowarzyszenia Szkoleń i Rozwoju pokazują, że 25% firm najwięcej inwestujących w edukację i rozwój pracowników średnio uzyskuje o 24% większe dochody firmy oraz o 218% jest większy przychód na pracownika w porównaniu do 25% firm które inwestują stosunkowo najmniej w edukację i rozwój pracowników.

Wdrożenie platformy edukacyjnej jest naturalnym procesem który wpłynie na zwiększenie dochodowości firmy oraz nie będzie ograniczał innowacyjności oraz zmniejszy fluktuację pracowników w firmie. Przy tej okazji zachęcam do kontaktu w naszą stronę a już w kilka dni Twoja firma może dysponować najbardziej przyjazną platformą do edukacji zespołów i systemowo rozwiązać kwestię edukacji zespołów.

Poniżej więcej informacji o systematyzacji procesu i o tworzeniu kursow edukacyjnych.

Od 12 lat produkujemy kursy edukacyjne.

W naszych studiach filmowych i lokalizacjach naszych klientów wykonaliśmy już blisko 1000 godzin materiału wynikowego wideo.

Kursy używane są przez naszych klientów którymi są właściciele uznanych marek oraz uznane uczelnie wyższe. Wykonujemy kursy także na potrzeby platformy edukacyjnej e-LEA.

 

Jak wygląd proces Tworzenia kursu on-line. Robimy to na codzień i chętnie podzielimy naszą wiedzą. 

  1. Rozpoczynamy od – Określenie tematyki i celu kursu oraz dlaczego jest on ważny. Pierwszym krokiem w produkcji kursu online jest ustalenie, jaki temat ma być poruszany i jaki jest cel kursu a kwestia ważności kursu powinna być brana poid uwagę ważności dla odbiorcy ale przede wszystkim dla autora. To autor powinien powiedzieć dlaczego dla niego jest ważne aby przekazać wiedzę w danej tematyce.. Może to być np. chęć przekazania wiedzy na temat danego zagadnienia, nauczenie umiejętności czy też rozwinięcie kompetencji zawodowych lub nabycie umiejętności ratujących życie czy poprawiających komfort życia.

  2. Przygotowanie treści kursu: Następnym krokiem jest przygotowanie treści kursu. Może to oznaczać przeprowadzenie badań, zgromadzenie materiałów źródłowych lub stworzenie samodzielnie nowych treści. Ważne, aby treści były przystępne dla odbiorców i zawierały odpowiednią ilość przykładów i ćwiczeń a jeśli korzystamy z materiałów źródłowych – cytujemy autora to stosujemy przypisy ( na zasadzie prawa cytatu) . Jeśli stosujemy autorski wykład który opiera się o ogólny stan wiedzy to źródła na których opieramy nasze twierdzenia podajemy w bibliografii. 

  3. Selekcja narzędzi i platform do tworzenia kursu: Kolejnym krokiem jest wybór narzędzi do tworzenia kursu. Może to być np. specjalne oprogramowanie do tworzenia prezentacji, aplikacja do nagrywania wideo czy też platforma e-learningowa.

  4. Tworzenie i nagrywanie materiałów wideo: Kiedy treści kursu są już przygotowane, można przystąpić do tworzenia i nagrywania materiałów wideo. Może to być np. prezentacja z narracją, wykład z udziałem prelegenta lub film instruktażowy. Ważne, aby materiały były czytelne i przystępne dla odbiorców.

  5. Dodawanie quizów i ćwiczeń: Aby zapewnić interaktywność i sprawdzić, czy odbiorcy zrozumieli przekazywaną wiedzę, warto dodać do kursu quizy i ćwiczenia. Może to być np. test sprawdzający wiedzę, zadania do wykonania lub symulacje.

  6. Tworzenie innych materiałów edukacyjnych: W zależności od tematyki kursu i preferencji odbiorców, warto rozważyć stworzenie innych materiałów edukacyjnych

  7. Podsumowujemy Scenariusz kursu online. Scenariusz to dokument, w którym zawarte są wszystkie niezbędne informacje dotyczące kursu, takie jak tematyka, cel, grupa docelowa, struktura i planowany czas trwania. Rodzaje materiałów jakie będą użyte przy produkcji kursu (mamy do wyboru, video, audio, tekst, grafiki, animacje, prezentacje, czy formy interaktywne quiz, test czy zadanie, ćwiczenie.

  8. Realizacja. Zapewniamy zasoby do realizacji kursu. Kiedy jesteśmy gotowi to przystępujemy do zdjęć filmowych w studio filmowym. przygotowaliśmy poradnik dla autorów kursów – jak przygotować się do nagrywania kursu przejdź do poradnika dla autorów – kliknij TUTAJ.

  9. Autorzy pojawiają się na planie filmowym przygotowani do nagrań. Nasza ekipa posiada już scenariusz kursu oraz plan na nagranie. Idzie o odpowiednie dopasowanie planu filmowego oraz rodzaju ujęć koloru tła. Wówczas okazuje się, jak ważnym jest okres planowania.

  10. Po realizacji każdego dnia zdjęciowego materiał jest montowany przez naszą ekipę postproducentów.  Po 7-21 dni wysyłamy materiał do weryfikacji i przekazania dodatkowych materiałów typu plansze itp. czy teksty które mają się pojawić w finalnym materiale. 

  11. Kiedy otrzymujemy materiał dodatkowy przystępujemy do drugiego montażu – uzupełniającego stosując się do uwag autorów.

  12. Po zakończeniu prac z naszej strony przekazujemy materiał do ostatecznego potwierdzenia. Okazuje się, że czasem jest pod górkę, ale zawsze doprowadzamy temat do zakończenia realizacji ku pełnemu zadowoleniu obu stron. 

  13. Kiedy materiał jest gotów możemy przystąpić do realizacji napisów, tłumaczeń Polskiego Języka Migowego oraz audiodeskrypcji.

  14. Po wprowadzeniu opisanych napisów, tłumaczeń PJM oraz audiodeskrypcji – materiał jest gotów.

 

Dlaczego e-learning

  • posiada najwyższy współczynnik efektywności kosztowej
  • automatycznie weryfikuje poziom przyswojenia materiałów edukacyjnych
  • jest elastyczny
  • jest dostępny gdziekolwiek chcesz
  • umożliwia edukację we własnym tempie 
  • umożliwia naukę na każdym urządzeniu 
  • oferuje sporo gotowych szkoleń
  • zapewnia optymalne wykorzystanie: czasu, surowców naturalnych, oszczędność energii o 90% oraz powoduje zmniejszenie emisji Co2 o 85% (wg wyników otwartych badań uniwersyteckich w USA – elearningindustry.com)
  • posiada funkcję “pauza, stop, powtórz” – dla łatwiejszego zrozumienia złożonego materiału edukacyjnego
  • zwiększa zaangażowanie w proces nauki dzięki funkcjom grywalizacyjnym
  • obejmuje cały proces edukacji od potrzeby, aż po zdobycie wiedzy i jej weryfikację.
  • dopasowuje się do indywidualnych potrzeb każdej organizacji 
  • daje prestiż gdyż materiały edukacyjne są dostarczane od uznanych ekspertów 
  • jest idealnym rozwiązaniem edukacji podczas zaostrzonego rygoru sanitarnego.

Optymalizacja procesu edukacyjnego

Na podstawie wyników badań publikowanych przez Elearning Industry wiadomo, że nowoczesne metody edukacji zespołów mowa o szeroko rozumianym e-learningu dają równie korzystne, o ile nie korzystniejsze wyniki przyswajania wiedzy od form tradycyjnych. Korzystający z rozwiązań cyfrowych do edukacji zapamiętują o 60% więcej informacji niż korzystając z tradycyjnych form przekazu. 

Niegdyś formy tradycyjne były głównym sposobem edukacji studentów czy pracowników. Jednak ta forma ma swoje ograniczenia. Są to: stosunkowo wysoki poziom kosztów w zestawieniu z innymi formami edukacji, ograniczeni ilościowe czy czasowe. Coraz częściej ponosi się argument trudności weryfikacji skuteczności samego przyswojenia wiedzy zdobywanej w ten sposób gdyż wyniki są trudne do zmierzenia. 

Ciekawostką niech będzie proces zapominania – zobrazowany na tzw. „Krzywej zapominania – Ebbinghausa”. Pokazuje ona, że już po godzinie od przekazania informacji zapominane jest 50% z nich, a kolejne 25 % w ciągu kolejnego dnia. Jeśli materiał edukacyjny nie jest powtarzany to w przeciągu miesiąca pozostanie zapamiętane niewiele powyżej 20%. 

Praktyka pokazuje, że niewiele osób edukujących się zagląda do materiałów edukacyjnych po zakończeniu szkoleń czy wykładów. Jedną z przyczyn może być brak systematycznej weryfikacji poziomu wiedzy. Wiemy przecież jak działa to u studentów których “krzywa zapamiętywania” rośnie drastycznie przed samymi egzaminami. Jednak zarówno dla studentów jak i pracowników można można zastosować działające automatycznie rozwiązania systemowe na platformie edukacyjnej które będzie cyklicznie weryfikować poziom wiedzy. To tylko może pomóc.( Wg badań

W przypadku firm trzeba weryfikować postępy nauki. Samo “podawanie” wiedzy nie wystarczy

Większość Pracodawców wypowiada się, że nie ma narzędzi do weryfikacji poziomu przyswojenia wiedzy przez Pracowników. To z kolei powoduje, że Pracownicy nie mają dodatkowej motywacji do podejmowania nauki i najzwyczajniej tego nie robią. Wniosek jest taki – samo podanie wiedzy nie działa. Pracownicy powinni wiedzieć, że poziom przyswojenia przez Nich wiedzy będzie weryfikowany i dobre wyniki mogą im pomóc nie tylko się rozwijać, ale także mogą zostać doceniane przez pracodawcę i żywotnie wpłynąć na przebieg czy rozwój ich kariery zawodowej. 

Ułatw dostęp. Uzyskaj skuteczność bez przeciążania

Proces edukacji wymaga usystematyzowania. Obecnie przedsiębiorcy mają największe w dziejach możliwości przekazywania dużej ilości informacji dla swoich zespołów. Jednak jeśli proces przekazywania materiałów edukacyjnych nie jest usystematyzowany pracownicy mogą być przeciążani zbyt dużą ilością informacji. Zdaniem pracowników materiały do przyswojenia są rozproszone. Część z nich znajduje się w intranecie, kolejne części są wysyłane w różnych terminach w postaci wiadomości e-mail czy przekazywana na przestrzeni lat w materiałach drukowanych. Dodatkowo na przestrzeni czasu materiały aktualne mieszają się z nieaktualnymi.
Rozproszenie materiału jest równoznaczne z rozproszeniem wiedzy i niepokojem pracownika co do jego obowiązków i stratą energii i czasu. Tutaj z kolei pomogłaby systematyzacja materiałów. Począwszy od zapewnienia aktualności materiałów, odpowiednie posegregowanie aż po dopasowanie materiału do odbiorcy. 
Należy pamiętać o optymalnej ilości i dopasowaniu zakresu wiedzy do przyswojenia przez każdego pracownika. Nie można dopuścić do sytuacji gdzie pracownik o kompetencjach „ABC” otrzymałby do przyswojenia materiały edukacyjne z kompetencji „DEF. 
Rozpocznij od sprawdzenia czy pracownik posiada klarowną wiedzę gdzie znajdzie – dopasowane dla niego – aktualne – materiały edukacyjne? Czy nie ma sytuacji w której musiałby się mierzyć z wyzwaniam znajdowania materiałów w kilku miejscach oraz weryfikowaniem czy materiał jest aktualny oraz by miał klarowną informację które materiały są istotne dla niego. To brzmi jak prawdziwe wyzwanie, ale czy rzeczywiście jest to takie trudne?

Skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi.

Rozwiązaniem dla edukacji zespołów łączącym wysoką skuteczność, dostępność i elastyczność – oraz trzymające budżet w ryzach – to mobilna platforma edukacji zespołów. 
Wdrożenie platformy to kilka do kilkunastu godzin – po których pracownicy w jednym miejscu będą mieli dostęp do: aktualnych, usystematyzowanych, dopasowanych do każdego pracownika materiałów edukacyjnych czy procedur firmowych. Wystarczy, że zalogują się na platformę i już. Pracownicy mogą używać do tego intuicyjnej aplikacji mobilnej czy choćby komputera. 
Pracodawca z kolei będzie widział postępy indywidualne czy zespołowe w zdobywaniu wiedzy czy umiejętności dopasowanych do jego kompetencji.

Skutecznie angażuj do nauki

Fenomenalnym efektem jest naturalne zwiększenie priorytetu i motywacji do nauki pracownika. Każdy z nich widzi swoje wyniki w zestawieniu ze średnimi wynikami całego zespołu.
Jak to działa? Zacytuję użytkownika jednej z platform: Kiedy zespół nadrabia zaległości i ma lepsze wyniki niż ja – to nie mogę dopuścić aby moje wyniki wyświetlały się na czerwono (wyniki niższe od średniej zespołu). Zmieniam priorytety i kończę kolejne kursy z jak najlepszymi efektami tak aby moje wyniki były ponad średnią zespołu i wyświetlały się “na zielono” (wyniki wyższe od śr. zespołu). Aktualizacja na żywo powoduje, że przynajmniej raz dziennie sprawdzam moją pozycję wobec zespołu.”
Rozwiązanie opisane powyżej oparte jest o jeden z najnowocześniejszych trendów edukacji zespołów – grywalizację (gamifikację z j. angielskiego gamification). 

Osiągnij optimum edukacyjne

Dlaczego zastosowanie mobilnej platformy edukacyjnej może sprawić, że firma osiągnie optymalny poziom wyników w edukacji zespołów? 
Porównajmy to przez chwilę z tradycyjnymi metodami szkoleń. Gdy siedzimy na sali szkoleniowej i słuchamy wykładu to nie możemy użyć przycisku „cofnij”.
Dzięki platformie pracownicy mają wygodny, mobilny dostęp do materiałów 24h i możliwe jest kilkukrotne zapoznanie się z trudniejszymi partiami materiału. Testy sprawdzające wiedzę (wg wyników badań Roedigera i Karpicke) powodują trwałe zapamiętanie materiału edukacyjnego oraz następuje podniesienie priorytetu nauki. Co więcej w połączeniu z elementami grywalizacji oraz świadomością tego, że wyniki mogą wpłynąć na rozwój kariery zawodowej to proces i proces zmiany podejścia do nauki dopiero się zaczyna.

Gdy zespoły mają dobrze dobrane, aktualne materiały do nauki i odpowiednią motywację do jej podejmowania są w stanie szybko przyswajać wiedzę podnosząc jednocześnie skuteczność swoich działań. Zespoły osiągajcie optymalne wyniki przyswajania wiedzy uzyskują najlepsze rezultaty w swoich obszarach kompetencji, poprawiają wyniki firmy gdyż mają odpowiednie do tego zasoby to w prosty sposób przekłada się na lepsze operowanie zasobami firmy, zadowolenie klientów, większe przychody i finalne zwiększenie wartości firmy. 
 
Jak powiedział Benjamin Franklin – Inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski“ .

Jak powiedział Benjamin Franklin – Inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski“ .

Funkcje opisane powyżej odpowiadają potrzebom zdefiniowanym podczas rozmów z przedsiębiorcami oraz pracownikami uczelni wyższych w Polsce, Niemczech i Stanach Zjednoczonych na przestrzeni 2016-2019. Funkcje odpowiedzialne za przyswajanie wiedzy oparte są o wyniki badań i trendy edukacyjne odpowiadające oczekiwaniom wobec edukacji studentów i pracowników.  Wszystko to powstało z wytężonej pracy, pasji i chęci osiągnięcia doskonałości jakie towarzyszyły naszemu zespołowi w trakcie budowy technologii edukacyjnej i ekosystemu e – l e a (e-lea.pl). W tworzenie tego rozwiązania jestem od lat osobiście zaangażowany i wierzę, że wniesie ona wiele wartości dla każdej organizacji która z niej skorzysta.

 

Maciej Czerniawski

wpChatIcon