e-LEA author’s guide

Instrukcja jak przygotować się na nagrania w studio filmowym e-LEA

Dobre przygotowanie to połowa sukcesu a o drugą połowę zadbamy – razem w studio e-LEA. 

Pamiętaj o tym, że do studio autor powinien przyjść przygotowany. Jesteś na dobrej drodze gdyż czytasz ten poradnik.

Jeśli ćwiczyłeś występ wcześniej to nagranie pójdzie sprawnie – jeśli nie ćwiczyłeś to kamera, stres, próba kontrolowanie oddechu itp mogą spowodować, że zamiast nagrać kilka godzin – jak pokazuje praktyka można nagrać zaledwie 15 minut gotowego materiału przez cały dzień – 7-8h nagrań. 

Dziękujemy, że odwiedziłaś/eś poradnik. 

Zapoznaj się z kilkoma informacjami które mogą przybliżyć temat nagrań i spowodować, że realizacja będzie: sprawna, upłynie w fajnej atmosferze a efekt będzie na miarę Twoich oczekiwań.

Na początek kilka podstawowych wskazówek, które mogą pomóc uniknąć błędów podczas nagrywania przed kamerą:

  1. Zadbaj o swój wygląd i ubiór. Upewnij się, że jesteś dobrze ubrany i że wyglądasz przyzwoicie. Unikaj ubrań z nadrukami lub wzorami, które mogą rozpraszać uwagę widza.

  2. Przygotuj się do nagrania. Przeczytaj swój skrypt lub przygotuj się do mówienia „z głowy”. Upewnij się, że masz odpowiednie akcesoria, takie jak notatki lub slajdy, jeśli je potrzebujesz.

  3. Zadbaj o swoje otoczenie. Upewnij się, że masz odpowiednie oświetlenie i że tło jest schludne i estetyczne. Unikaj dużych ilości ruchomych elementów lub elementów, które mogą rozpraszać uwagę widza.

  4. Mów wyraźnie i zrozumiale. Upewnij się, że mówisz wyraźnie i zrozumiale, tak aby widzowie mogli Cię dobrze zrozumieć. Unikaj mówienia za szybko lub za wolno.

  5. Bądź naturalny. Staraj się być naturalny i swobodny podczas nagrania. Unikaj sztucznego lub sztywnego zachowania.

  6. Kontroluj swoje emocje. Upewnij się, że panujesz nad swoimi emocjami i że nie dajesz się ponieść emocjom podczas nagrania.

  7. Dbaj o swoje mowę ciała. Upewnij się, że Twoje mowa ciała pokazuje, że jesteś zaangażowany i zainteresowany tematem, z którym się zajmujesz. Unikaj sztywnych lub niezdrowych pozycji ciała.

Scenariusz

Oto 7 punktów, które powinien zawierać scenariusz kursu e-learningowego w tym wideo.

  1. Cele kursu: określenie celów i oczekiwań kursu i to dlaczego kurs czy wiedza w nim zawarta jest ważna dla Ciebie i dla studenta. Wypisz nowe umiejętności lub wiedzę, które uczestnicy powinni osiągnąć po zakończeniu kursu.

  2. Grupa docelowa: określenie grupy docelowej kursu, tj. osoby, dla których jest on przeznaczony, wraz z ich poziomem wiedzy i umiejętności.

  3. Struktura kursu: określenie struktury kursu, tj. podziału na lekcje, moduły lub aktywności, oraz sposobu nawigacji pomiędzy nimi.

  4. Metody nauczania: określenie metod nauczania, które będą wykorzystywane w kursie, takich jak prezentacje, ćwiczenia, quizy lub dyskusje, wykłady ćwiczenia.

  5. Zasoby: określenie zasobów, które będą wykorzystywane w kursie, takich jak teksty, filmy, infografiki lub inne materiały. Przypisz do poszczególnych środków wyrazu określone części kursu. Co opowiesz, co pokażesz a co opiszesz i przedstawisz w postaci np. infografiki.

  6. Ocena: określenie sposobu oceny postępów uczestników kursu, takich jak quizy, sprawdziany lub projekty. Określone, dozwolone formy potwierdzeń przyswojenia wiedzy.

  7. Czas trwania kursu: określenie czasu, jaki uczestnicy powinni poświęcić na ukończenie kursu, wraz z planem rozłożenia tego czasu na poszczególne lekcje lub moduły. Upewnij się gdyż to jest Twoja odpowiedzialność aby przekazać takie materiały aby nie brakowało studentowi wiedzy podczas ewaluacji czy weryfikacji wiedzy. 

Kilka rad praktycznych z naszej „piwniczki z dobrymi radami”:

 
 
 

Podziel scenariusz na części tematyczne wskazanym jest aby nagranie każdy z nich zajmowało nie więcej niż 10 min.

Jeśli jakiś temat nie może być podzielony w trakcie realizacji nagrań – to trzeba nagrać go w całości, a w trakcie postprodukcji zostanie on podzielony na części – według sugestii autora i doświadczenia post producenta.

Aby z optymalizować czas nagrań przygotuj scenariusz tak aby dopasować określone jego części do rodzaju używanych pomocy audiowizualnych oraz kompozycji planu zdjęciowe go tak zwanych setup’ów.

Nagrywanie należy realizować w taki sposób aby w trakcie realizacji nic zmieniać kompozycji planu zdjęciowego. Taka zmiana zajmuje od 20 do 40 min. Nie jest to wyłącznie kwestia tła czy kilku elementów na w studio – w większości koniecznym jest dopasowanie oświetlenia, modelu soft boxa, ustawienia lamp, dobranie tła, siły i barwy oświetlenia czy zmiana ustawień samej kamery czy obiektywów. Jak widzisz jest to  przeorganizowanie całego planu zdjęciowego.

Może zaistnieć sytuacja w której będziesz nagrywał/a poszczególne części twojego kursu w różnej kolejności – tak aby dopasować nagrania następujące po sobie do określonego planu zdjęciowego.

Celem tego działania jest wykonanie wszystkich ujęć z całego scenariusza w określonej kompozycji planu zdjęciowe go co zawsze zajmuje czas i nie trzymanie się tych zasad jest główną przyczyną wydłużania się ilości kosztownych dni zdjęciowych.

Proponujemy rozpocząć od nagrania z użyciem telepromptera do tego ważnym jest aby przygotować tekst oraz poćwiczyć.  Ten czas zwróci się z nawazką dzięki sprawniejszej realizacji nagrania w studio.

Przećwicz czytanie tekstu w domu. Zaznacz w tekście dłuższe pauzy oddzielające zamknięte części wypowiedzi.

Pamiętaj aby stosować krótkie pauzy np. przy znakach interpunkcyjnych aby nabrać powietrza – to wydaje się prozaiczne, ale warto się tego trzymać. Dzięki takiemu podejściu będziesz w stanie nagrać znacznie więcej za każdym podejściem.

Zapewne zaskoczy ciebie że dzięki ćwiczeniu tekstu w domu naniesiesz sporo zmian na nawet najlepszy tekst pisany. Dzieje się tak gdyż tekst pisany i mówiony sporo się różnią. Dzięki tym zmianom przećwiczysz czytanie a w studio nagranie będzie przyjemnością.

Pamiętaj aby przed nagraniem wysłać Brief oto jego adres: https://forms.gle/2LKnhVPfNQc14RjM8

Skrypt

Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc Ci przygotować dobry skrypt do czytania z telepromptera przed kamerą:

  1. Upewnij się, że skrypt jest zwięzły i zrozumiały. Staraj się unikać zbędnych słów lub zdań, aby skrypt był jak najprostszy do zrozumienia.

  2. Dostosuj skrypt do swojego stylu mówienia. Upewnij się, że skrypt pasuje do Twojego naturalnego stylu mówienia, aby było łatwiej go czytać z telepromptera.

  3. Zadbaj o płynność czytania. Upewnij się, że skrypt jest podzielony na krótkie akapity lub punkty, aby ułatwić płynne czytanie.

  4. Zwracaj uwagę na emocje. Upewnij się, że skrypt zawiera odpowiednie emocje i nastroje, aby odpowiednio oddać przekaz.

  5. Dostosuj skrypt do widza. Upewnij się, że skrypt jest dostosowany do poziomu zrozumienia i zainteresowań widza.

  6. Testuj skrypt przed nagraniem. Przeprowadź próbne czytanie skryptu, aby upewnić się, że jest on łatwy do czytania i że płynnie przechodzi się między poszczególnymi akapitami lub punktami.

 

L

Strój

Przygotuj kilka zestawów strojów w których będziesz się dobrze czuł/a przed kamerą

To dobra praktyka aby mieć kilka zestawów zawsze pod ręką gdy jesteś w studio filmowym.

Oto kilka rekomendacji.

– im mniej tym więcej. Prostoty acz elegancki i wygodny strój to przepis na świetne ujęcia. 

– Unikaj strony typowo białego lub całkowicie czarnego koloru. 

– Dla ujęć realizowanych z lightboardem ubieramy strój ciemny granat, bordo, brąz, ciemny szary.

– Wyprasuj wszystko przed umieszczeniem w walizce lub w opakowaniu podróżnym. W studio jest Prasowalnica parowa którą wygładzisz drobne zagniecenia powstałe podczas dojazdu do studia.

– Generalne zasady – od których istnieją wyjątki – unikaj odzieży które mają dużą ilość wzorów graficznych umieszczonych na jej stronie wierzchniej

Strój powinien być schludny, elegancki – nie odbiegające zbytnio od tematyki kursu.

– Jeśli na co dzień i przed kamerą nosisz okulary to pamiętaj że w trakcie nagrań warto używać okulary z filtrem polaryzacyjnym dzięki temu światła z planu filmowego nie będą się odbijać w soczewkach. Jeśli masz okulary z filtrem polaryzacyjnym – koniecznie ich użyj.

Make-up

każda osoba występująca przed kamerą powinna mieć makijaż.

Dla mężczyzn ograniczał się on do nałożenia neutralnego pudru dla zmatowienia wierzchniej części skóry.

dla pań poza makijażem które każda z pań przygotowuje indywidualnie, w studio możemy wykonać dodatkowe przygotowanie do występu przed kamerą

Rekomendujemy jak najbardziej naturalny makijaż, powinien on być delikatnie Mocniejszy od codziennego.

W studio znajduje się toaletka oraz kosmetyki gdzie każdy Mężczyzna będzie w stanie nałożyć puder samodzielnie a przed występami Pań – jeśli jest takie życzenie – zapisane we wcześniej przekazanym Briefie – angażujemy wizażystę.

 

Rodzaje kompozycji planu zdjęciowego.

Gładkie tło.

– Autorka, autor stojący przed kamerą – na drugim planie gładkie,

  • Autorka bądź autor na fotelu – na drugim planie gładkie tło.
  • Dwie osoby stojący na wprost kamery – na drugim planie gładkie tło,
  • Dwie osoby na fotelach pomiędzy fotelami stoliczek – rozmowa wywiad przy kawie
  • Autorka, autor na fotelu, opcjonalnie stoliczek tuż obok – na drugim planie Gładkie tło,
  • Wywiad dwie osoby obok siebie – Na drugim planie gładkie tło
  • Autorka autor przy biurku – klawiatura ekran – na drugim planie gładkie tło,

Kolory tła gładkiego

 

  • Śnieżnobiałe,
  • Złamana Biel – jasny beż,
  • Jasny błękit,
  • Granat – używane do z etapów z gładkim tłem również z lightboardem.
  • Czarne – używane do nagrań z lightboardem.

Nagrania w plenerze:

Wymagane jest zaplanowanie i zabezpieczenia planu. Koniczny jest kontakti organizacja takich ujęć z wyprzedzeniem 14 dni.

  • możliwość realizacji nagrań z drona z kamerą 4K  – pilot posiada uprawnienia.
  • ujęcia z kamerą – do 6K – ż żyroskopowym stabilizatorem obrazu typu gimbal.

Kompozycja i rekwizyty używane w tle:

  • Lampy – kilka rodzajów
  • fotele – 2 komplety po 2 
  • kwiaty – kilka kompozycji – raczej minimalistycznych jako dodatki
  • kilka rodzajów stolików 
  • inne ozdobniki i rekwizyty
  • kilka rodzajów tła: gładkie oraz płócienne,

Pomoce audiowizualne:


Profesjonalny lightboard

duży rozmiar 2,4×1,2 m – podświetlany ekran szklany na którym autor może prowadzić prezentację zapisując informacje kredowymi markerami. Ze względu na specyfikę tego narzędzia – 1 kompozycja powinna wystarczyć na 8-20 minut filmu.

Zdjęcie kursu wykonanego dla Collegium Da Vinci. Autorka: Kamila Bilicka

Ekran multimedialny

Zdjęcie kursu wykonanego dla Collegium Da Vinci. Autorka: Marta Szmyt. 


Ekran Mutimedialny

Ekran multimedialny Samsung Fl!p II. Wspaniałe urządzenie w postaci ekranu o przekątnej 55″ działającego prawie jak komputer. Posiadający wiele z jego funkcjonalności oraz ekran dotykowy. 

Układ poziomy lub pionowy. Funkcja flip charta wirtualnego z przewijaniem ekranów, gdzie możesz przeglądać strony internetowe, wyświetlać prezentacje, pliki jpg, png, podłączać swój komputer. Możesz nakładać wirtualną nakładkę i rysować na grafice z ekranu i wiele, wiele więcej.


Teleprompter

Dzięki teleprompterowi łatwiej nagrasz dłuższe wypowiedzi. Szybkość przewijania tekstu oraz wielkość czcionki dopasowywane są do indywidualnych preferencji autora.