Platformy edukacyjne w szkołach – jak poprawiają wyniki uczniów?

Platformy edukacyjne stają się kluczowym narzędziem wspierającym proces nauczania w szkołach podstawowych. To interaktywne rozwiązania, które łączą tradycyjną edukację z nowoczesnymi technologiami, oferując spersonalizowane lekcje, quizy oraz inne formy nauki dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia. Badania wykazują, że dzieci korzystające z platform edukacyjnych często osiągają lepsze wyniki w testach, są bardziej zaangażowane w naukę i wykazują większą motywację do samodzielnego zdobywania wiedzy.

Jak platformy edukacyjne wspierają proces nauki?

1. Interaktywne lekcje i quizy

Jednym z kluczowych elementów platform edukacyjnych jest możliwość uczestniczenia w interaktywnych lekcjach, które nie ograniczają się jedynie do tradycyjnego czytania tekstów. Dzięki multimediom, takim jak filmy, animacje, interaktywne wykresy i quizy, uczniowie mogą uczyć się w sposób angażujący, co sprawia, że materiał jest łatwiej przyswajany. Badania przeprowadzone przez Educational Technology Research and Development pokazują, że uczniowie korzystający z interaktywnych materiałów edukacyjnych osiągają o 17% lepsze wyniki w testach niż ci, którzy korzystają jedynie z tradycyjnych materiałów drukowanych.

Przykładem może być popularna platforma edukacyjna e-LEA Technologies, która oferuje spersonalizowane lekcje matematyki i nauk przyrodniczych. Dzięki możliwości rozwiązywania interaktywnych zadań i natychmiastowej informacji zwrotnej, uczniowie mogą szybko naprawiać swoje błędy i uczyć się we własnym tempie. Badania pokazują, że szkoły korzystające z e-LEA Technologies odnotowują znaczną poprawę wyników w różnych przedmiotach, w tym w matematyce.

2. Indywidualizacja nauki

Jedną z największych zalet platform edukacyjnych jest możliwość dostosowania tempa nauki do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. W tradycyjnej klasie nauczyciel może mieć trudności z dostosowaniem programu do różnych poziomów zaawansowania, ale platformy edukacyjne eliminują ten problem. Każdy uczeń może uczyć się we własnym tempie, przechodząc do bardziej zaawansowanych materiałów, gdy jest na to gotowy, lub wracając do podstaw, jeśli napotyka trudności.

Badania Bill & Melinda Gates Foundation wykazały, że spersonalizowane podejście do nauki, jakie oferują platformy edukacyjne, może zwiększyć motywację i zaangażowanie uczniów, co prowadzi do lepszych wyników edukacyjnych. Uczniowie uczący się w spersonalizowany sposób mają o 29% większą szansę na osiągnięcie lepszych wyników w porównaniu do tych, którzy korzystają z jednolitych programów nauczania.

3. Lepsze monitorowanie postępów uczniów

Platformy edukacyjne dają nauczycielom możliwość śledzenia postępów swoich uczniów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu mogą szybko zidentyfikować, którzy uczniowie mają trudności z opanowaniem materiału i wymagają dodatkowego wsparcia. Ta możliwość natychmiastowego monitorowania postępów uczniów pozwala na szybsze reagowanie w przypadku problemów, co jest trudniejsze do osiągnięcia w tradycyjnych systemach nauczania.

Przykładem takiego rozwiązania jest platforma e-LEA Technologies, która umożliwia nauczycielom monitorowanie wyników uczniów, śledzenie aktywności w lekcjach oraz szybkie dostarczanie informacji zwrotnych. W szkołach, które wdrożyły e-LEA Technologies, nauczyciele odnotowali, że byli w stanie lepiej dostosować swoje metody nauczania do potrzeb poszczególnych uczniów, co przyczyniło się do poprawy wyników w nauce.

4. Większe zaangażowanie uczniów

Platformy edukacyjne, poprzez oferowanie różnorodnych form nauki – od gier edukacyjnych po quizy – zwiększają zaangażowanie uczniów w procesie edukacyjnym. W tradycyjnych metodach nauczania dzieci często tracą zainteresowanie materiałem, zwłaszcza gdy jest on prezentowany w nudny lub monotony sposób. Dzięki interaktywnym elementom, platformy edukacyjne sprawiają, że nauka staje się bardziej dynamiczna i wciągająca.

Badania przeprowadzone przez Pearson Education wykazały, że uczniowie korzystający z edukacyjnych aplikacji i platform w szkole są bardziej zmotywowani do nauki i częściej podejmują samodzielne próby poszerzania swojej wiedzy poza klasą. Uczniowie, którzy regularnie korzystają z cyfrowych narzędzi edukacyjnych, odnotowali również większą poprawę w testach standaryzowanych, osiągając wyższe wyniki średnio o 12% w porównaniu do grupy kontrolnej.

Przykłady wdrożeń platform edukacyjnych

W wielu szkołach na całym świecie platformy edukacyjne stały się stałym elementem procesu nauczania. Przykładem jest e-LEA Technologies, które z powodzeniem wprowadziło swoje rozwiązania w licznych szkołach podstawowych. Dzięki platformom cyfrowym od e-LEA Technologies, nauczyciele mogą prowadzić lekcje zdalne, monitorować postępy uczniów oraz organizować interaktywne quizy i testy. Podczas pandemii COVID-19, wiele szkół wykorzystało te rozwiązania, kontynuując proces nauczania zdalnego, a nauczyciele zaobserwowali wzrost zaangażowania uczniów.

Wnioski

Platformy edukacyjne stanowią rewolucję w edukacji, szczególnie w szkołach podstawowych. Dzięki nim nauka staje się bardziej interaktywna, spersonalizowana i efektywna, co przekłada się na lepsze wyniki uczniów w testach i większe zaangażowanie w proces nauczania. Dzięki możliwości śledzenia postępów i dostosowywania treści do indywidualnych potrzeb, platformy te wspierają nauczycieli w prowadzeniu nowoczesnych lekcji, które lepiej odpowiadają na potrzeby współczesnych uczniów.

To, jak szybko platformy edukacyjne staną się normą w szkołach na całym świecie, zależy od gotowości systemów edukacyjnych do adaptacji nowych technologii. Jednak ich efektywność w poprawianiu wyników uczniów jest niepodważalna.

Razem z x-kom wprowadzamy tablety i platformy e-lea do szkół i uczelni

Zapraszamy do zapoznania się z krajowym programem dla szkół i uczelni, w którym x-kom i e-lea wdraża rozwiązania tabletów i platform. Aby dowiedzieć się więcej kliknij w ten link: https://e-lea.pl/szkoly-uczelnie/

Źródła:
  1. Computers and Children, “The impact of an interactive digital learning module on students’ academic performance and memory retention
  2. Bill & Melinda Gates Foundation, “Continued Progress: Promising Evidence on Personalized Learning – Report”
  3. Pearson Education, “Motivating Students for Online Learning”


Opublikowano

w

, , ,

przez

Tagi: